Filtry paliwa — najczęstsze usterki

Filtr paliwa do samochodu dba o to, aby paliwo trafiające do komory spalania było tak czyste, jak to tylko możliwe. Jest to bardzo ważne zadanie, ponieważ nawet drobne zanieczyszczenie w tak newralgicznym miejscu, jakim jest komora spalania, może doprowadzić do poważnych i kosztownych w usunięciu uszkodzeń. Każdy świadomy kierowca powinien więc naszym zdaniem znać najczęstsze usterki filtra paliwa i wiedzieć jak się one objawiają. Taka wiedza może okazać się kluczowa do utrzymania samochodu w dobrym stanie i zapewnienia jego bezawaryjnej pracy.

Najczęstsza awaria filtra paliwa w samochodzie osobowym wynika bezpośrednio z jego funkcji i jest niejako przewidziana przez producenta. Jest nią bowiem zapchanie filtra przez zanieczyszczenia, które ten ma zbierać. Jeśli więc filtr nie jest przez zbyt długi czas wymieniany lub jeśli w paliwie znajduje się wyjątkowo dużo zanieczyszczeń, to może dojść do ograniczenia przepływu paliwa, co mocno wpływa na osiągi i kulturę pracy silnika.

Zanieczyszczenia stałe, to nie jedyne co może negatywnie wpłynąć na proces spalania paliwa, jaki ma miejsce w cylindrze. Innym problemem może być woda, która być może nie jest w stanie spowodować takich zniszczeń, jak chociażby opiłek metalu, ale może negatywnie wpłynąć na pracę silnika. Woda w układzie paliwowym może też być przyczyną problemów z filtrem paliwa. Może ona w nim utknąć i zaburzyć przepływ paliwa, a przy odrobinie pecha może zamarznąć i całkowicie go zablokować.

Problemy z filtrem paliwa należą do typu awarii, które bywają błędnie diagnozowane. Zdarza się, że w takiej sytuacji mechanik szuka awarii w pompie paliwa czy we wtryskach, co może prowadzić do niepotrzebnych i kosztownych wymian, a wystarczyłoby wymienić filtr paliwa, którego cena oscyluje w granicach 100 złotych. Dlatego dobrą praktyką jest przeprowadzanie corocznego przeglądu, którego częścią jest profilaktyczna wymiana filtru paliwa na nowy.

Materiał zewnętrzny

Redakcja programcp.org.pl